onsdag 10 maj 2023

lagom kul

 Min kille läste min premenstruella text och efteråt hade vi det närmsta ett riktigt bråk vi haft. Höjda röster från båda utan att någon fastnade vid just de höjda rösterna.

Han blev rädd för min spirande bitterhet, att den ska slå rot. Jag sa: är det så här det ska bli när du läser mina inlägg, så vill jag inte att du läser alls.

Det kanske är lite väl dramatiskt, sa han.

Annat han sa, på ett ungefär: om du känner så stark olust för att jobba i förskolan, så gör inte det, för allt i världen, gör inte det då. För allas vår skull. Ta ansvar.

Jag har läst i tre och ett halvt år, fyra om man ska räkna ett studieuppehåll med förskolejobb. Jag kan ju inte bara släppa det, säger min, ja min vadå. Min inre ordning och reda.

Annat min kille sa sa, på ett ungefär: vi klarar oss. Vi har klarat oss på en lön i snart ett och ett halvt år. 

Men men men, sa ordningen och redan.

Idag är ett av mina öppna fönster i mobilens webbläsare en sida för en ettårig skrivkurs. Heltid, distans. Sista ansökningsdag: snart.

Ska jag få göra någonting som kittlar litegrann? Ska jag få sitta på caféer och pussla med orden, formuleringarna, synonymerna, scenerna, känslorna?

Kanske, säger ordningen och redan, om du åtminstone timvikar någon dag ibland. Vi kan inte ha det hur kul som helst.

6 kommentarer:

  1. Jaa!! Skrivkurs är det bästa som finns! Man kan alltid börja jobba igen. Och inget jobb är jobbigt när man bara behöver gå dit ibland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, så sant, tack för pepp ❤️

      Radera
  2. Tycker du ska ta chansen till skrivarutbildningen om du har den möjligheten! Du har ju en utbildning att falla tillbaka på om det skulle kännas fel. Tror på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja nu fan tar jag chansen! Tack ❤️

      Radera
  3. Har gått Ölands folkhögskolas kurs på distans i år och skrev färdigt ett helt råmanus från 0-100. Också trivts så bra på träffar och känt mig så trygg i min responsgrupp. Tipsar varmt om den, lärarna är fantastiska också!

    (Inflikar för den som inte visste det innan att folkhögskolorna har en egen tvåårig pott hos CSN, fristående från de sex år man får för vanliga högskolestudier.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow! Kollade in den och blev lite rädd för att den kändes så ambitiös, haha! Men mäktigt att du gjorde det. Den jag ska söka är lite mildare tror jag, men närmre där jag bor. Tack för tipset i alla fall!!

      Radera

hej från olika nyanser av brunt

  Det var så skönt att komma upp från sommaren. Hit dit nästan all snö smält men inget grönt ännu slagit ut. Jag fick insikten när jag på vä...