söndag 5 mars 2023

att bråka dåligt

Någon av oss kanske säger något okänsligt. Någon av oss kanske inte bekräftar. Kanske är frånvarande. Kanske slarvig. Överdriven. Velig.

Och så lägger sig en tystnad, men i luften sprids något som gör den tjockare. Lite trögare att ta sig igenom. In i den där luften traskar vårt lilla barn och jag känner halsen snöras åt.  


Aldrig har vi skrikit på varandra. Aldrig har vi kastat saker. Istället träder vi in i en stämning för att någon av oss eller båda har gömt oss bakom ett skal av frustration som inte ageras ut. 


Är det nåt eller? frågar någon till slut.

Nej det är väl ingen grej, säger den bakom skalet.

Men det är såklart en grej. 

Och sen påbörjas processen att sakta, sakta ta sig igenom den där tjocka luften. Det tar sin tid, för bubblande frustration och känslor försöker pareras och kommuniceras på ett respektfullt sätt. Det är tålamodsprövande.


Jag läste antingen i en blogg, eller hörde i en podd – jag minns inte riktigt men jag tror det var Clara Lidström som pratade om det – en spaning om hur par som varit ihop sen de var tonåringar har ett sätt gentemot varandra, och par som träffats senare i livet har ett annat. Tonårsparen är mer som syskon, kan sucka och stöna och säga saker rakt ut osv. Senare i livet-paren beter sig annorlunda, försöker vara respektfulla, ber snällt osv.


Vi hör definitivt till den senare kategorin. Min hjärna var precis färdigutvecklad när vi träffades, hans hade varit det i tio år. En färdig människa mötte en någorlunda färdig. Ryggsäckar fanns, vanor fanns, känsligheter fanns. 


Jag hade aldrig mött någon så otolerant mot irriterade snäsningar, passiv aggressivitet och bitterhet. Det sväljs aldrig, viftas aldrig bort.  

Det är lika delar frustrerande som älskvärt. Det utmanar mig. Jag bestämde mig tidigt för att jag inte ville snäsa, prata med undertoner eller vara martyr i mina relationer. Men det är en sak att vilja och en sak att ha ett beteende i ryggraden. Det kräver ansträngning. 


Ibland önskar jag att vi bara kunde höja rösten, skrika, säga vad som egentligen känns och smälla i dörrar. Härom dagen smällde han faktiskt i lådor. “Du kan sluta smälla i lådor nu”, sa jag med barnet på höften. “Nej”, sa han. Och mitt i frustrationen var det befriande.


Vad är minst sämst för ett barn? Höjda röster och smäll i dörr eller lågmält puttrande frustration och distanserade blickar? Jag inbillar mig ändå det första, apropå tydlighet

Jag har alltid tänkt att vi bråkar dåligt. Men å andra sidan tråcklar vi oss alltid igenom den där stämningen, trots att det ibland känns som att vada i snor. Och vi kommer ut på andra sidan, kanske inte som nya människor, men ingenting lämnas att växa, ingenting sopas under mattan. 


Men vissa saker kanske trivs under mattan. Vissa känslor kanske mår bra av att skrikas ut.


Hade jag haft en stor blogg nu hade jag frågat “vad tänker ni? Hur bråkar ni? Berätta i kommentarerna!” eller nåt annat käckt interagerande.

Men nu har jag inte det. Så frågan får hänga fritt i cyberspace. Men jag är uppriktigt intresserad.


2 kommentarer:

  1. Hej! Hittade alldeles nyss hit och tror att jag ska återkomma. Frågan om bråk var alltför intressant för att släppa.

    Jag hade inte hört spaningen om tonårspar kontra mognare par förut men den var intressant. Den stämmer halvbra på mig och min man. Vi var inte tonåringar men unga vuxna när vi träffades, och vi bråkar kanske inte precis som syskon men verbalt och högljutt. För att inte tala om våra tonårssöner..

    Fast mer tror jag på personlig läggning, alltså hur explosiv man är, liksom hur man haft det hemma. Jag blir lätt arg men det går ganska fort över och min mamma är precis likadan.

    Utöver det kanske det handlar om trygghet också? Jag minns inte riktigt när vi hade vårt första stora gräl av kalibern gapa och smälla i dörrar men det var definitivt inte under de första åren. Vi fick vänta länge på våra barn (de är adopterade) och hade det väldigt jobbigt ett tag så vi var ganska färdigbråkade när de kom.

    Själv föredrar jag ett rejält gräl framför passiv aggressivitet men visst kan jag ibland bli trött på alla stormar i vårt hem. Så det finns nog inte ett sätt som är det rätta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och välkommen hit! Så har jag hittat dig och din blogg också!

      Det handlar nog absolut om trygghet. Vi har varit tillsammans i åtta år och det är först nu vi har haft något som liknat ett "riktigt" bråk. Och det är först nu jag kan ha såna konflikter utan att direkt börja spekulera kring huruvida vi egentligen kan vara ihop eller inte...

      Det mesta är att föredra framför passiv aggressivitet tycker jag, haha! Jag behöver inte skrika, men jag känner ofta ett behov av att få bli irriterad, höja rösten. Vilket min kille inte gör... Menmen, vi får det att fungera ändå.

      Radera

vem är förvånad

 Jag prokrastinerar och förtvivlar. Skjuter upp att skriva mer på projektet, eftersom det alltid är lika svårt att öppna dokumentet. Finns d...