tisdag 13 juni 2023

det liv man lever

För några dagar sedan läste jag ut Amanda Svenssons Ett system så magnifikt att det bländar för andra gången. Jag har tyvärr läst den för hattigt, inte i långa sittningar som jag kanske sett framför mig (bortsett från det faktum att jag alltid somnar vid långa läs-sittningar, om jag inte äter oavbrutet.)

Jag har i alla fall tagit mig tid att, inte stryka under eftersom jag är en sådan nutidsmänniska som läser på läsplatta, men skriva ner citat i mina anteckningar. Det blev tre små citat, och jag kommer kanske utgå från alla i olika blogginlägg. 

Det första låter så här, och jag ber om ursäkt för lösrycktheten:

Att de liv man lever innerst inne är de liv man vill ha, att de är värda något i alla sina små triviala detaljer.

När jag läste det påmindes jag om något liknande jag läst i en intervju med Lena Andersson en gång för längesen. Jag minns inte alls exakt vad hon sa, men det var samma kärna. Att det sätt man lever på förmodligen är det sätt man önskar leva på. Och jag hoppas nu att det är införstått att det, i alla fall från min sida, inte innebär att människor som lever i misär eller under andra typer av missförhållanden innerst inne vill ha det så. Jag utgår från människor som mig själv, som ändå har viss makt att välja och påverka sina liv.

För mig är det en intressant och trösterik tanke för att jag alltid gått runt med en liten gnagande känsla av att leva fel. Att jag gör de val jag gör för att jag inte är mer kapabel, modigare. Jag har en ständigt pågående fomo, men den är inte rotad i mig, utan svävar lite ovanför. Hallå, ropar den, borde du inte vilja resa till något coolt ställe? Borde du inte vilja dansa på olika bord? Borde du inte bli full lite oftare? Borde du inte ha några fler relationer? Borde du inte göra något i tiotusen timmar så att du blir helt sjukt bra på det? Borde du inte jobba lite mer och lite hårdare? 

Jo, jag kanske borde. Men jag verkar inte vilja det? Om jag ville det hade jag väl gjort det, tänker jag (oftast inte, men när jag läser det där citatet).

I min mammatillvaro längtar jag ju alltid efter att få zona ut. För att jag brukar göra det. Jag verkar vara en person som zonar ut ett visst antal gånger per dag. Jag har till exempel alltid tänkt att jag är en sån som helst vill leka två, men har insett att jag gärna leker fler än så, för då har jag möjligheten att försvinna lite ibland när de andra sköter samtalet. Om jag skäms lite över det? Såklart, som över det mesta. Men jag har kanske tänkt sluta göra det nu, för att jag inser att det är något jag tycker om. Jag behöver göra det. Eller bara: jag gör det. Har alltid gjort. Min dotter är mest lik sin pappa, samma ansikte, ögon, mimik. Men när hon försvinner bort är hennes blick min, som jag känner igen den från bilder och film från min barndom.

Och det är inte som att jag försvinner in i någon rik inre värld, utan jag bara försvinner. Jag hör vad som pågår runt mig, men en liten stund måste jag få låta bli att delta.

Jag skulle kunna fortsätta med andra delar av mitt liv som jag återkommande ifrågasätter, men ändå fortsätter med. Men jag stannar här. Det liv jag lever är kanske det liv jag innerst inne vill ha. Alla triviala detaljer som utgör det. Kanske gillar jag dem trots att de inte ser mycket ut för världen (läs: internet).

8 kommentarer:

  1. Det där var precis vad jag behövde läsa. Hade jag velat leva ett annat liv så hade jag gjort det. Punkt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att texten kom till dig i rättan tid! Och fint att du läser <3

      Radera
  2. Jag tror också vårt samhälle skapar detta. Det kapitalistiska tänkandet att även på ett individ-plan hela tiden sträva framåt, uppåt, utvecklas mm. Jag tror faktiskt vi som är mitt i allt nu, med familj och jobb, är ganska utsatta för sådana budskap som du nämner att du känner press inför: resa till något coolt ställe, dansa på olika bord, många relationer etc. Jag tycker att den största revolten man kan göra nuförtiden är att istället försöka bara va nöjd. Vägra vilja maxa allt hela tiden. Låta livet levas lugnt.
    Obs jag skriver alltså detta utifrån att jag själv känt exakt som du, men blivit så trött på det att jag medvetet hela tiden jobbar mig bort ifrån det. Är man inte trött på det kan det ju såklart va en underbar känsla att t.ex vilja ut o resa, dansa mm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen! Jag har en kompis som jag upplever liksom tar en sak i taget, hon lever på sitt lilla liv och verkar nöjd med sakernas tillstånd, sen kanske nåt skevar lite och då blir hon inte helt panikslagen, utan låter den förändring som behövs ta sin tid och vips har hon gjort något åt det som inte kändes helt rätt. Vet inte om hon gör detta medvetet, men det verkar så sunt. Och skönt.

      Radera
  3. Fint skrivet! Tror verkligen att det finns en poäng i det du skriver. Jag kan precis som du känna att mitt liv inte är så mycket värt för omvärlden, men samtidigt tycker jag själv att ganska "vanliga" människors liv är de mest intressanta. Därför jag gillar t ex din blogg och andra bloggar med vardagliga betraktelser på www. För alla liv är ju intressanta på sitt sätt. Jag tror det är farligt med den där strävan efter att man borde mer, att ibland kanske man behöver luta sig tillbaka och vara nöjd med den tillvaron man har.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag håller med. Det fanns en gång en nättidning där konceptet gick ut på att sitta på en bänk och intervjua de helt vanliga människor som råkade sätta sig där. Det var så sjukt intressant. Lite som humans of new york https://www.humansofnewyork.com/.

      Radera
  4. Åh, jag tänkte exakt samma sak när jag läste det i boken. Brukar ha exakt samma gnagande känsla, en ständig fomo kring att ens liv hade kunnat vara mer spektakulärt, mer dramatiskt, fyllt av fler intriger och spänning och fler spännande människor. Citatet var en snäll klapp på axeln: din tillvaro är befogad. Tyckte om det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Din tillvaro är befogad! Exakt så.

      Radera

hej från olika nyanser av brunt

  Det var så skönt att komma upp från sommaren. Hit dit nästan all snö smält men inget grönt ännu slagit ut. Jag fick insikten när jag på vä...