lördag 10 juni 2023

låt mig kåsera lite om beauty

 "Jag var väldigt duktig härom dagen," skrev min syster och fortsatte:

"Jag har tre ställen med hormonfinnar i ansiktet som inte verkar gå över. Så jag bestämde att jag behövde nåt att dölja dem med. Jag gick till Kicks och sa HEJ, jag sminkar mig inte och vill inte sminka mig. Men har du en enda produkt som jag använda för att täcka över de här finnarna tack?"

Det där hejet i versaler är mycket talande för hur mycket kraft och mod som krävs för att göra det som hon just gjort. Gå till en plats avsedd för skönhet, vara lite ful, och kräva att få gå därifrån och fortfarande vara lite ful.

Jag fick gör samma sak, typ, för några år sedan. Jag gick till den lokala ekologiska hälso- och skönhetsbutiken och undrade hur jag skulle få min hy att må lite bättre. Hon frågade hur jag tog hand om den för tillfället och jag förklarade, med blicken och foten skrapandes i marken, att jag om kvällen tvättade med vatten och smörjde in med en vanlig, mjukgörande ansiktskräm från apoteket.

Butikägarens suck dånade i den lilla butiken. 

Nej nej nej, för det första: inget vatten. Aldrig vatten. För det andra: en, två, tre, fyra, fem, sex, sju produkter upp på disken framför mig. Lika många tumnagelsmå plastburkar som fylldes: den här först, sen lite av den, badda försiktigt med den, avsluta med den här och så lite av den, och så på morgonen tar du den och den. Prova några dagar och kom tillbaka.  

Jag gick hem och provade, sa till min kille att vi kan tyvärr inte höras ikväll, jag har blivit upptagen. (Hans bidrag till min jakt på bättre hy var för övrigt att föreslå gurkmeja. Jag såg ut som Bart Simpson i tre dagar.)

Några dagar senare uppbådade jag modet, återvände till butiken och sa HEJ, det här är omöjligt. Berätta för mig vilka max tre produkter jag behöver för att hålla hyn i schack. I SCHACK sa jag. Börjar du prata om glow får det vara. Det sista sa jag inte men det var andemeningen.

Jag fick en olja, en olja och en kräm. Den första oljan har jag överlistat, så nu är jag nere på en olja och en kräm och skulle nog egentligen kunna överlista även olja nummer två. Men nu har vanan och vidskepligheten slagit rot. Den verkliga anledningen till att min hy är helt okej idag är med största sannolikhet att jag blivit äldre samt att jag och min kille inte hånglar lika mycket. 

Jag har alltid avundats min syster för att hon lyckats med att inte sminka sig. Jag har till och med sminkat mig på fjället, släpat med mitt puder tillsammans med oljan och krämen och kanske fem små, små, handdukar jag klippt och sytt ihop av en stor. Suttit där utanför tältet med vattenflaska och våtservetter, hållit på. Medan min kille borstat sina tänder och gått och lagt sig.

Av alla wastes of time i mitt liv så är nog detta det värsta. Men vad gör man inte för att känna sig en gnutta, gnutta, attraktiv här i världen. Man kan ju stöta på inte bara en utan flera renar, kanske en fågeljägare.

Nu är jag fri från pudret, det dammar i badrumsskåpet. Det enda som går varmt är mascaran, och till och med den använde jag på mest effektiva sätt när jag var som småbarnströttast: applicera bara längst, längst ut på fransarna så det i princip går att tvätta bort med handsvett. 


2 kommentarer:

  1. haha, så mycket igenkänning på det här, även om jag gjorde en grej efter skilsmässan att faktiskt köpa riktig hudvård till mig själv, att lägga pengar på egenvård (så tråkigt ord) men då kom jag upp på ungefär samma nivå som du, och känner mig mest nöjd om jag inte får finnar eller utslag och viktigast av allt att huden inte ska strama.

    SvaraRadera
  2. Haha! Lyckats med att inte sminka mig, eller inte lyckats med att sminka mig, det är ju frågan...

    SvaraRadera

hej från olika nyanser av brunt

  Det var så skönt att komma upp från sommaren. Hit dit nästan all snö smält men inget grönt ännu slagit ut. Jag fick insikten när jag på vä...