tisdag 28 mars 2023

Att lista (1)

Har förstått att listan är ett hett bloggformat. Varför är det så lockande? Är det tydligheten? Känslan att få svar  på en fråga man inte visste man hade? 

Att själv fylla i en lista känns lite för enkelt, lite som fusk eftersom jag älskar att skriva/skapa inom ramar. Så låt mig fuska lite med en lista om skrivande jag hittade hos Ulrika, ursprungligen från Sardellen.

Hur går det med skrivandet?

Bättre än på hur många år som helst. Jag skriver! Bara det är en liten seger. Jag tar mig tid till något, jag prioriterar något där jag själv är aktiv och inte bara passiv konsument (vilket är mitt favorittillstånd annars, något jag aldrig riktigt kan stå för. Man ska ju HÅLLA PÅ).

Vad gillar du att skriva om?

Jag vet inte! När jag var yngre skrev jag ”skönlitterärt” (eh) men nu har jag inga sådana berättelser i mig. Fantasin är borta. Jag trivs som sagt bäst att skriva inom en ram. Att försöka skriva varje dag, som jag gör nu, är att försöka skapa ramen under skrivandets gång, eller våga strunta i den helt. 

När jag struntar helt märker jag att det alltid drar åt att analysera min egen personlighet, mitt upplevda annorlundaskap. Jämföra mig med andra personligheter, fundera på varför jag är som jag är. Skåda min egen och andras navlar. (Ett av min dotters största intressen just nu är exakt detsamma, fast mer bokstavligt.) Det börjar bli för förutsägbart och lite pinsamt, men det är tydligen nåt jag behöver pyssla med. 

Jag har tidigare skrivit musikrecensioner för lokaltidningen, och tror att det är där någonstans jag passar bäst. Få sätta mina egna ord på något någon annan bestämt att jag ska uppleva. En ram med frihet i. Jag ska försöka söka mig dit igen efter föräldraledigheten.

Vad är svårt att skriva om?

Allt som är på riktigt. Jag älskar själv att läsa det ofiltrerade. När Knausgård skriver om att tycka om lukten av sitt eget bajs. Avunden man känner, irritationen, jämförelserna, de skaviga relationerna. Allt som är utan brasklappar. Det är svårt, och kanske omöjligt för mig. Vi får se.

Vad hoppas du att skrivåret 2023 ska ge?

Att jag fortsätter på den bana jag börjat. Bara fortsätter massproducera för att komma in det igen. Och en massa inspiration från den lilla men växande textbaserade bloggvärld jag upptäckt finns. Jag lämnade instagram för några månader sen, och jag tror det kan vara det bästa jag gjort på länge. Jag hänger hellre här.

2 kommentarer:

  1. Det är väldigt roligt med listor ibland, både att läsa och att skriva. Kanske är något i kontrasten till det mer stream of conciousness-aktiga som man annars sysslar med?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan det vara! Det är liksom kul att läsa oavsett vem som fyllt i. Så märkligt. Människan kanske har en förkärlek för det uppspaltade

      Radera

vem är förvånad

 Jag prokrastinerar och förtvivlar. Skjuter upp att skriva mer på projektet, eftersom det alltid är lika svårt att öppna dokumentet. Finns d...