fredag 14 april 2023

nåt om gud

 I min mobilanteckning med rubriken "att skriva om" står som nummer fyra "nåt om gud".

Efter en kommentar under inlägget om hur jag sjunger samma vaggvisa om och om igen började jag fundera på vad jag ska fylla på min nattningsrepertoar med. Då kom jag att tänka på psalmen Sjung lovsång alla länder. Jag kallar den lite slarvligt för Taizésång, eftersom den är skriven i kommuniteten Taizé. Jag har sjungit den många gånger, och vaggats in i trygghetskänsla av det repetitiva, i kombination med kyrkorummet jag befunnit mig i.

Jag är uppvuxen med en kristen tro. Har läst aftonbön om kvällarna, sjungit i en kristen kör hela min uppväxt, varit aktiv i kyrkans ungdomsverksamhet. Där fanns en präst som ibland höll i samtalskvällar med oss, under olika teman. Jag älskade det formatet. Han ställde existentiella frågor, och vi fick sitta uppkrupna i den – som jag minns det – gigantiska soffan och bara tänka och diskutera sådant som man (jag) gick omkring och tänkte på, men utan ord. Han skapade en plats där det inte var konstigt att grotta ner sig, vrida och vända. 

Och så dog han. Inte ens 40 år gammal. Jag tror min tro dog med honom, för kvar finns den inte.

Men det går inte att skaka av sig något som varit med och byggt ens person. Jag minns hur det känns att tro, men dörren är stängd. Genom den kan ändå saker sippra ut. Sjung lovsång alla länder, till exempel.

Min kille är oerhört bra på att vila, och försökte i början av vår relation introducera att vila kanske mitt på dagen. Alltså vila så som att faktiskt lägga sig i sängen, under täcket. Som om det var dags att sova. Nu förstår jag att det inte är min grej, om jag inte är dödstrött, men då ville osäkra lilla jag ändå försöka. Jag hade också svårt att ligga kvar länge på morgnarna, fast jag tänkte att jag borde, för det är väl mysigt? I alla fall: det enda som funkade för att jag faktiskt skulle palla att ligga kvar var att i huvudet sjunga olika Taizésånger. Jag tvångsmediterade alltså. Jag har gjort så mycket konstigt.

Det här skulle ju handla om gud. Men det verkar inte bli nåt av det.

Eller kanske. När jag var liten tyckte jag att jag liksom hittade gud om jag fokuserade på en punkt precis ovanför dörrkarmen i mitt rum. Jag föreställde mig också hur han stoppade om mig när jag hade svårt att sova. Jag har fortfarande bilden i huvudet, hur någon sorts diffus gestalt rättar till mitt täcke. 

Under en andakt på platsen där jag konfirmerades, slogs jag plötsligt av insikten hur märkligt jag tyckte att det var att vi alla satt i ett rum och liksom fokuserade på något annat än varandra. Vi sökte trösten hos någon som inte syntes, istället för hos varandra. Vi skulle tacka någon annan för varandra, istället för att tacka, ja, varandra.

Banalt kanske. Men när insikten var insedd var det svårt att gå tillbaka. Den platsen hade också något av en självbild som var typ "här får alla vara sig själva". Men jag fick inte det. Eller, det fick jag väl visst, men det funkade inte så bra. Och jag såg ju att det funkade ännu sämre för andra. På den här platsen fick jag ångest för allra första gången. Jag satt på toalettgolvet och hyperventilerade i känslan av utanförskap. Jag minns hur min mamma lutade pannan mot bilsätets huvudstöd när hon och pappa hade kört mig därifrån, och jag fortfarande hulkade i baksätet. En rörelse av hjälplöshet som jag inte förstått vidden av förrän nu, när jag själv är mamma.

Så nej, sammanhanget där gud skulle vara centrum var inte mitt sammanhang. Jag gled bort och har väl inte hittat något som fyller tomrummet, om det ens finns något.

8 kommentarer:

  1. tak for at du skriver

    SvaraRadera
  2. Jag tror att du sätter ord på något viktigt med frågan om varför vi inte kan hitta gemenskap hos varandra istället för hos något annat, mer diffust. I vårt samhälle nu har vi kanske varken gemenskap i varandra eller i tron, men när man förr levde närmre varandra var tron också starkare, borde det inte vara tvärtom? Kanske är den största gemenskapen nu i konsumtionen, när vi nog egentligen borde söka oss till varandra. Röriga tankar, men du väckte något!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tron verkar ju behövas oavsett av någon anledning. Men beroende på vilket förr man menar så var väl också tron inte så mycket av ett val för många. Men andlighet av något slag verkar ju många dras till nu också, som nån sorts kontrast till konsumtionen? Det är som att vi inte kan hitta nåt rimligt att samlas kring, konsumtion, sport eller något övernaturligt ska det vara. Sport känns ändå som det mest rimliga då?

      Radera
  3. Hej! Helt ny läsare här som vill berätta hur glad jag är över att ha hittat hit. Jag kan inte sätta fingret på det än men något i dina texter talar till mig. Inte nödvändigtvis på ett fint och tillrättalagt sätt - svårt att förklara på annat vis än att läsningen väcker känslor. Tack för det! Hoppas att du får en fin helg 🌱☀️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, hur glad blev jag av detta, på en skala? Väldigt! Tusen tack och välkommen hit! <3

      Radera
  4. Jag har en lite liknande uppväxt som du; många kyrkliga sammanhang från barndomen och upp i tonåren, men jag kan nog aldrig minnas att jag faktiskt trott på gud. Jag ville nog kunna göra det, för jag tyckte så mycket om just alla sammanhang som skapades med fokus på Gud och den gemenskap som byggdes upp. Jag gillar stämningen och atmosfären, det glada men också allvarliga, det ceremoniella och samtidigt spexiga. Och nu som vuxen försöker jag ge mina barn liknande sammanhang; kyrkans barntimmar, miniorer, barnkören, osv. Jag vill inte att kyrkan ska vara någon främmande plats för dem. Men ibland får jag lite dåligt samvete för att jag kanske utnyttjar det svenska kyrkan ger och gör, för Gud tror jag fortfarande inte på…

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande! Fint att du fortfarande klarar av att vara i den världen, trots att du inte tror. Jag känner mig liksom lite som en bluff? Har försökt sjunga i kyrkokörer men det går bara inte.
      Men känner verkligen igen mig i att gilla stämningen och atmosfären, mixen av allvar och glädje. Jag tror jag skulle älska att jobba inom svenska kyrkan, till exempel, men det är något som tar stopp när jag inte kan delta fullt ut.

      Radera

hej från olika nyanser av brunt

  Det var så skönt att komma upp från sommaren. Hit dit nästan all snö smält men inget grönt ännu slagit ut. Jag fick insikten när jag på vä...