tisdag 11 april 2023

nu har jag det

Sov alla, sov alla
vågor på vida havet nu
Sov alla, sov alla
havets vindar nu
Vågor och vindar
som på havet bo
Nu har dom alla
snart gått till ro

Jag räknade ut att jag sjungit den vaggvisan minst tusen gånger nu. Alltså verkligen minst. Och först idag förstod jag att det är en uppmaning. Till vågorna och vindarna alltså. Inte en uppmaning att sova till alla i största allmänhet, som jag trodde, och sen bara en uppmålad bild av vågor på vida havet. För stämningen.

Den kommer ur mig automatiskt nu, jag behöver inte tänka. Jag har blivit en speldosa. Kan sjunga den nonstop i en timme. Okej, en halvtimme. Efter det måste jag bryta och andas i fyrkant, och sen kan jag ta upp den igen. Ibland slutar jag och byter till att djupandas högt, mest för min egen skull, men det låter också lite som vågor på vida havet. Brus. 

Kanske att visan bara stressar henne nu? Men vad ska jag göra istället? Att bryta en vana är för pinsamt svårt. Man skulle ha för vana att bryta vanor.

Det här inlägget är inte på väg någonstans. Jag är snart tillbaka i föräldraledighetsvardagen efter påsken. Jag är trött på att skriva blogginlägg i telefonen, märker hur mycket sämre det blir. 
Jag längtar kopiöst mycket efter ensamtid, vilket känns tråkigt när man inte träffat sin partner på en vecka. Jag får så mycket avlastning här och samtidigt är det bara jag som har allt i huvudet, bara jag som ska ta besluten. 

Samtidigt, att se mitt barn tryggt med alla tre i min ursprungsfamilj är en lycka. Hon sträcker armarna mot dem. Letar efter dem när de är borta. En stor, stor del i min längtan efter barn var just detta. Och nu har jag det.





5 kommentarer:

  1. Otroligt fint att ha det! Men ändå är längtan efter egentid så fullt förståelig, att få vara sin egen. Att gå tillbaka till jobbet var som semester för mig. Kanske låter otacksamt men vilka oceaner av tid att styra över själv.


    SvaraRadera
    Svar
    1. PS, var också en speldosa men utökade min sångsamling med allt jag tyckte var roligt och lite passande att sjunga. Det som lugnade mig själv mest var att sjunga julsånger, mmm gläns över sjö och strand. Då kommer friden!

      Radera
    2. Skönt! Jag hoppas jag kan hitta ett jobb sen som kan vara åtminstone en gnutta vilsamt!
      Haha! Bra idé. Ska utöka min repertoar, se vad som kommer till mig.

      Radera
  2. Och en kväll vid nattning av större barn inser man att gonattsångerna för längesedan fasats ut utan att man direkt tänkt på det och det känns ganska vemodigt…

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och när man är mitt i godnattsångerna kan man inte föreställa sig på vilket sätt det skulle kunna bli annorlunda, någonsin. Jag kommer absolut bli nostalgisk över det. Tiden tiden.

      Radera

hej från olika nyanser av brunt

  Det var så skönt att komma upp från sommaren. Hit dit nästan all snö smält men inget grönt ännu slagit ut. Jag fick insikten när jag på vä...