torsdag 30 mars 2023

att inte prata hela natten

 I början av vårt förhållande var jag så förvirrad. 

Jag var kär. Men. Vi låg ju inte och pratade hela nätterna? 

Vi satt på en stenpir vid havet, hade plockat bär och jag frågade om han hade några tjejkompisar. Det hade han inte. Han frågade ingenting tillbaka. Jag blev irriterad.

Ändå kunde jag inte tänka på annat än hans värme. Hans fysiska värme.

Jag märkte när vi tittade på serier eller standup att vi skrattade på samma ställen. Men det var svårt att skämta, det var som att han var för stolt för att skratta.

Men doften i hans hårbotten var hemma. Hemma hemma hemma. Jag ville inte ha den på flaska, den skulle vara just där.

Jag läste och hörde om andras relationer. Brottstycke: samtal som aldrig tar slut. Dessa samtal som aldrig. ska. ta. slut. De ska bara fortsätta in i oändligheten. Munnarna ska gå. Det är tecknet på förälskelse, varaktig, levande relation. Och bästa vänner. Man ska vara bästa KOMPISAR. 

Det har förföljt mig. Förvirrat mig. 

Som vanligt måste en auktoritet bekräfta mina egna upplevelser för att jag ska tro på dem. Jag läste en bok av Esther Perel, den belgiskamerikanska psykologen. Och hon sa det: relationer behöver inte bygga på det verbala. På att veta allt om varandra. På att prata prata prata. Relationen kan bygga på det fysiska. På att känna varandras kroppar? Det låter slemmigt men känns sant.

Ibland säger han saker som får mig att tänka, formulerar sig på sätt som ingen annan gör. 

Men oftast inte.

Är jag själv så intressant? Verk-ligen inte.

Men det är någonting som klaffar i huden. Mot huden? Hur skriver man om detta utan att det blir mjukporr? Jag måste sluta nu.

Men jag ville bara säga det, som Esther Perel sa. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

vem är förvånad

 Jag prokrastinerar och förtvivlar. Skjuter upp att skriva mer på projektet, eftersom det alltid är lika svårt att öppna dokumentet. Finns d...