fredag 20 september 2024

sök

 Åtta grader säger väderappen och jag jublar inombords. Tar på mig min nya dyra jacka – ett köp i linje med min ambition att införskaffa grejer med bättre kvalitet som räcker längre (men frågan är om de gör det eftersom min ambition att syssla med klädvård inte riktigt löper parallellt) – och går ut på promenad mellan middag och soffhäng i min ensamhet. Så som jag ofta brukade göra. Jag gör saker som jag brukade göra för att mina familjemedlemmar tagit sin förskole- och skiftjobbarfrihet och åkt till min killes stuga i några dagar. Fyra dagar där jag kan styra min lediga tid som jag vill.

"Och GÖR nu inte allt du BORDE göra för att barnet inte är hemma, utan passa PÅ att VILA", sa min drygt tjugo år äldre kollega.

Du känner inte mig, ville jag svara. Jag kommer äta pasta, se alla avsnitt av Född 2010 och grina över hur vi alla kämpar på. 

När jag går min promenad i åtta plusgrader börjar jag känna mig själv igen. Som vanligt. Äntligen ligger inte värmen över mina axlar längre. Äntligen vill mina ben vidare. Jag vill inte sluta gå, men gör det ändå, det är faktiskt en egen dag i morgon också. Kanske ska jag köpa en ribbstol på en bekants charmiga second hand-butik, och klimatdemonstrera. Tvätta (för någonting av det jag BORDE göra BORDE jag väl ändå göra). 

Min kille skickar bilder från stugan och på en bild ser hon så ofattbart stor ut. Min lilla. Min lilla som går i förskolan, och som jag i mitt stilla sinne har ifrågasatt hela idén. Jag lämnar mitt barn på förskola, går till min jobb i förskola och undrar vad vi håller på med. Varför fokuserar vi på någonting annat över huvud taget än att bara vara bredvid barnen, ta stunden som den kommer, skapa relationer. Jag hatar att jag av dokumentationsreflex halar upp telefonen när något känns som dokumentations-content. Titta vad meningsfullt vi har det! Fy fan.

Och inget gör jag åt det. Men jag antar att det marineras. Jag satte inte mitt barn i en fristående, alternativ verksamhet utan anledning. Jag vill inte att hon ska ha en kamera i ansiktet så fort hon gör något som bedöms som... ja vad, ens? Bevis på att barnen gör saker som är begripligt för vuxna? 

Jag söker efter min plats i förskolan, eftersom jag känner att den finns där, men samtidigt kan jag inte få grepp om allt som ska greppas. Det är för mycket. Det relationella, det pedagogiska, det praktiska, det administrativa. Mina kollegor kan röra sig mellan allt så sömlöst. Det verkar så självklart för dem. Jag glömmer bort det ena när jag är uppe i det andra, förstår inte hur jag ska hålla reda på allt. 

Och sen delar man något ögonblick med ett barn, utan tankar på lärande eller andra syften, och förstår varför man vill befinna sig bland de där små. 

Jag får fortsätta söka. 

8 kommentarer:

  1. njuter av hur det här inlägget är så relaterbart i innehåll och så behagligt i rytm och språk. det finns en schvung, i brist på bättre ord, ett driv vidare som jag tycker så mycket om när du skriver.

    SvaraRadera
  2. Så glad att jag gick in här och hittade två inlägg jag inte läst ännu. Så mysigt! Jag tror på din plats på förskolan- tror på att inte jämföra sig med det man ser hos andra och sedan se brister hos sig själv (har lätt för det själv iaf). Jag tror du har andra styrkor som kommer till sin rätt, som inte alla har. Även om det inte alltid glider sömlöst. Jag har iaf haft perioder när jag fastnat i tankar om att allt är "så lätt" för andra (t.ex jobba, hitta sin plats i arbetslivet, orka jobba, orka va social mm). Men jag märker att jag mår bättre när jag inser hur många som inte orkar, hur många som kämpar hela tiden. Vi är iaf bäst som kämpar vidare! Livet är nog bara väldigt svårt och hårt. Och född 2010- vilken gråtfest!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta var alltså från Beata :) Tråkigt när man inte ser vem som kommenterat haha!

      Radera
    2. Tack för din kommentar, den behövdes! Det fina är att jag har fina och kommunikativa kollegor så jag får ändå kvitto på att de avundas vissa av mina karaktärsdrag/förmågor (fast jag ändå tycker att det är deras som för verksamheten framåt, men man får väl ändå vara nöjd om man bidrar på något sätt iaf!) Och ja heja oss! <3

      Radera
  3. Jag vet inte heller hur andra hinner. Kanske navelskådar de mindre? Jag lever nog för mycket i mitt huvud för att hinna med världen tyvärr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så ovan vid att kommentera att kommentaren lyckades hamna på fel inlägg, men det är väl ganska talande i sammanhanget.

      Radera
    2. Haha, så kan det gå! Men ja, förmodligen är det så, eller så lyckas de navelskåda effektivt också. Det skulle inte förvåna mig...

      Radera

kan en lista göra susen?

För att någonting över huvud taget ska hända på den här gudsförgätna platsen på internet snor jag en lista rakt av och kör. Här kommer lite...